Stressjam wint Digital Innovation of the Year Award 2017

Leeuwarden, 31 oktober 2017 – Het Leeuwarder bedrijf Maarsingh & van Steijn won dinsdag 31 oktober de belangrijkste ICT-prijs van Nederland. Tijdens de Computable Awards in het Beatrix Theater in Utrecht werden ze met hun game Stressjam gekozen tot Digital Innovation of the Year. ICT-vakblad Computable nomineerde tien spraakmakende digitale innovaties voor de Computable Awards 2017.

Tijdens de uitreiking op 31 oktober werden de belangrijkste ICT-prijzen van Nederland voor de twaalfde keer toegekend aan bedrijven, projecten en personen die zich in het afgelopen jaar nadrukkelijk hebben onderscheiden op het gebied van digitale innovaties. De winnaars werden bepaald door een onafhankelijke jury.
Psycholoog Bernard Maarsingh, de bedenker van Stressjam, was aangenaam verrast: “We hadden stevige concurrentie van medegenomineerden als KPN en TU Delft, dus we zijn dan ook erg vereerd met deze prijs.”. Ook Friso Douwstra, wethouder Kennis en Innovatie in Leeuwarden, is
verheugd dat deze mooie innovatie uit Leeuwarden is beloond is met een award. “ik heb de game zelf
gespeeld en heb ervaren dat je in Leeuwarden kan leren dat stress juist positieve effecten kan
hebben!”

Waarom Stressjam?

Bernard Maarsingh over het ontstaan van de game: “Al jarenlang gaan wij ervan uit dat stress ons ziek maakt en het risico op ziektes verhoogt, maar uit onderzoek door onder andere de universiteiten Stanford en Harvard blijkt dat stress juist positieve effecten kan hebben. Mensen die veel stress ondervinden én deze stress niet als gevaarlijk beschouwen, maar er juist handig mee zijn, horen bij de gezondste groep mensen. Je kunt gek genoeg goed worden in stress en er beter door gaan presteren, je hebt meer focus en energie, een betere band met je omgeving en je probleemoplossend vermogen neemt toe.”

Stressjam in het kort

Stressjam is een van de eerste producten van het door Maarsingh & van Steijn opgerichte Innovatielab Jamzone. Stressjam is een technologische innovatie in de vorm van een Virtual Reality Serious Game die werkt met realtime biofeedback. Stressjam leert de speler een nieuwe mindset te ontwikkelen waarin stress ook gezond kan zijn. De gebruiker ondergaat een levensechte, interactieve ervaring. In Stressjam speel je met je eigen stresssysteem door middel van sensoren op je lichaam. Tijdens het spelen met Stressjam past de game zich steeds realtime aan de deelnemer aan. De deelnemer oefent met zijn eigen stresssysteem en leert er handig gebruik van te maken om zo een positieve mindset ten opzichte van stress te ontwikkelen. De game is geschikt voor diverse doelgroepen en situaties, want uit onderzoek blijkt dat maar 12 % van de mensen de voordelen van stress goed weet te gebruiken. In werksituaties kan Stressjam veel ellende voorkomen, vooral in situaties waarin stress aan de orde van de dag is. Een andere doelgroep die veel te maken heeft met stress, is die van topsporters. Daarom zet topschaatscoach Jillert Anema sinds dit jaar Stressjam in als trainingstool voor zijn olympische schaatsploeg.

Stressjam werkt samen met onderwijs en zorg

Stressjam is ontwikkeld in samenwerking met diverse onderwijsinstellingen. Studenten van het Friesland College, NHL Stenden en de Hanzehogeschool waren betrokken bij onder andere de techniek en het design. De studenten van de post-master beroepsopleiding PPO (Postmaster Psychologie Opleidingen) dachten mee met het vertalen van psychologische principes naar digitale toepassingen.

Ziekenhuis Nij Smellinghe in Drachten gaf tijdens de ontwikkelfase feedback op onder andere sensortechnologie, gebruiksvriendelijkheid en toepasbaarheid.

----
Neem voor meer informatie contact op met Katherina Martin Abello, algemeen directeur van Jamzone, het nieuwe Innovatielab van Maarsingh & van Steijn. Dit kan via 06 - 54 21 23 88